Paralelné programovanie nezvláda ani percento programátorov

vytlačiť
poslať e-mailom
vybrali.sme.sk
facebook
ohodnotiť
Podľa predstaviteľa Intelu je v súčasnosti schopných programátorov, ktorí dokážu spoľahlivo programovať vysoko paralelný softvér, skutočne len hŕstka. Napriek tomu si firma myslí, že paralelné programovanie je budúcnosťou softvérového vývoja.

Anwar Ghuloum, vedúci v technologickom laboratóriu Intelu si myslí, že práve masívny nárast možného paralelného výkonu procesorov v súčasnosti, podmienený fyzikálnymi možnosťami pri vývoji polovodičových súčiastok, vyvoláva revolúciu v programovaní, resp. pri vývoji softvéru. To, čo kedysi bolo len malou odnožou programovania, sa v súčasnosti stáva jeho hlavným prúdom.

Problémom však je, že až donedávna študenti končiaci vysoké školy v tomto odbore nemali o paralelnom programovaní ani šajnu. Ghuloum síce hovorí najmä o školách v USA, ale u nás zrejme donedávna existovala rovnaká situácia. Odhaduje sa, že programátorov, ktorí v súčasnosti majú skúsenosti v programovaní týmto spôsobom je menej než jedno percento. Ešte menej je podľa Gholouma tých, čo takto programovať dokážu skutočne efektívne, napr. identifikovať výkonnostné prekážky v jednotlivých štýloch paralelného programovania a pod. Aj preto sa spoločnosti ako Intel, AMD, či Nvidia snažia všemožným spôsobom urobiť proces paralelného programovania pre programátorov jednoduchším a automatickejším. Slúži na to middleware (ako napríklad posledné kompilátory od Intelu) alebo iné nástroje, ktoré umožňujú automatickú paralelizáciu kódu či aspoň lepšiu prácu s takýmto kódom.

Budúcnosť je však zrejmá: počet jadier alebo aj samotných centrálnych procesorov v počítači sa bude naďalej zväčšovať a spolu s tým pribúdajú pomaly aj iné akcelerátory (PPU, GPGPU, atď.). Vzhľadom na to podľa Ghulouma nastáva v vývoji softvéru akoby nežná, "zamatová revolúcia". Predstaviteľ Intelu odporúča vývojárom zaujímajúcim sa o nový spôsob programovania pomerne významné vydanie magazínu Intel Technology Journal, v ktorom je popísaných viacero možností, ako urobiť paralelnosť v programe realitou.

Zdroj: blogs.intel.com

Hodnotenie:
 

Súvisiace články:

 

Diskusia

 
 
  • Avatar rottenkiwi Vsetko je zalezitost motivacie. Ak niekto chce, tak sa
    stane spickovym odbornikom na svete, aj ako samouk,
    venuje sa len svojej specifickej oblasti, a nepotrebuje
    k tomu skolu, titul ani ucitelov, okrem ucitelov jazykov,
    lebo zatial sa neda zmyslupne diskutovat s kodom.
    Este na margo chvalenkarov, zivot nie je o tom ze mam,
    dom, auto, zamestnanie. Zivot nie je o MAM. Zivot
    je o DAVAM. :)
    07.12.2007 14:28
     
    • Avatar miroslav Presne taky som... 05.03.2008 21:22  
    •  
       
  • Avatar jK. No zaujimava diskusia, no osobne pochybujem ze akakolvek zmena v sposobe ucenia alebo dotaciach alebo comkolvek inom by k niecomu viedla. Studentom sa proste nechce, kazdy predmet vratane ZSRT(Java) je len dalsich 6 kreditov. Bohuzial ty ktori sa tomu chcu venovat neostava nic ine len samostudium ale myslim ze statisticky to vzdy tak bolo akurat ta pomyselna gausova krivka opisujuca mnozinu studentov mala mozno trochu inak polozeny vrchol a mozno trochu ine rozlozenie. Ale zivot si uz najde cestu. (4Peto: som jeden z tych od 10:00 do 12:30 :)) 06.12.2007 13:05  |  Reagovať  
    •  
       
  • Avatar Liero Co sa tyka motivacie studentov, su na tom VS uplne mimo. Staci ked si len zoberieme, ako sa vypocitavaju motivacne stipendia. Student, ktory je jendoznacne najlepsi koder v rocniku, ale nezujima ho technicke kreslenie, alebo ekonomia, pripadne nema talent jazyky, tazko dostane stipko.

    Tiez si myslim, ze skola najma bakalarom dava primalo moznosti zameriavat sa. Staci si len pozriet pomer povinnych a (povinne) volitelnych predmetov.

    Pre mna, je jedinym sposom, ako odborne rast pracovat popri studiu, co je dost casovo narocne a nestiham sa ucit take predmety, ktore s odborom nesuvisia, ale na ktorych su paradoxne najviac dba.

    Takisto, programovanie bol asi jediny predmet, na ktorom na povedali, ze kvoli programovaniu nas nebudu vyhazdovat zo skoly. Ale kvoli ekonomii, tech. kresleniu, meraniu vyhadzuju jenda radost.

    Zda sa vam toto v poriadku? Nieje toto dovod, preco z VS odchadzaju taky ludia, akych ste tu uz mnohokrat opisali.
    04.12.2007 12:00
     
    • Avatar Richard tak tak, plne s tebou suhlasim 04.12.2007 18:17  
    • Avatar xipofag Zilina? :D 06.12.2007 23:02  
    •  
       
  • Avatar Tomi ahoj,
    co to vlastne je?
    30.11.2007 17:36  |  Reagovať
     
    •  
       
  • Avatar peto >Problémom však je, že až donedávna študenti
    >končiaci vysoké školy v tomto odbore nemali o
    >paralelnom programovaní ani šajnu. Ghuloum síce
    >hovorí najmä o školách v USA, ale u nás zrejme
    >donedávna existovala rovnaká situácia.

    Multiprocesove progrmaovanie na FEI ucila Dr. Simova este "za sociku"

    je pravda, ze existoval student, ktoreho chytili pohraniciari pri Devine a ten im tvrdil, ze sa isiel dat zastrelit, lebo nedostal od pani Simovej zapocet. Tak jej zavlali a skutocne ten student nedostal zapocet, lebo nevedel synchronizovat dva procesy...

    S kvalitou studentov to ide dole, ved to cvicim- paralelizmy v JAVA som zacalpreberat v stredu tento tyzden o 7:20-10:50, 10:00-12:30,13:00-15:30 a 16:00-18:30. Info o tomto vyslo na theinquirer v stredu o 12:28 a vase spracovanie je vyznamovo identicke ako moje slova k trom slide-om

    Unix, kde sa programuje vyhradne paralelne mame na buduci semester a vidim to na trapenie..

    ja som k tom,u este pridal obrazky architektur Netburst, Core, K8 a K10 so znazornenim paralelizmov..

    To, ze info spracoval aj pan Tyler rovnako ako ja, ma len utvrdzuje, ze to robime obaja spravne
    30.11.2007 10:33
     
    • Avatar Rasto P. Možno len, že tí ľudia to nevedia učiť, že? Ono je to tak, keď som sa opäť vrátil do školy, čo som odišiel do zahraničia dokončiť nadnárodný projekt ako jeho hlavný architekt (peniaze ma presvedčili) a pozeral na to, čo to pláca chlapík za katedrou, takmer ma išlo rozhodiť.

      Keď som ho začal opravovať, samozrejme, že sa rozčúlil - "mladá huba". Potom sa tak začal zaplietať, keď ma chcel dostať (už mimo tému) na diskrétnej matematike, až napokon rezignoval a sám uznal, že jeho akademické vedomosti ...celý príspevok
      30.11.2007 11:33
       
    • Avatar Rasto P. Aby som nezabudol: nechcem mať zlý vplyv na budúcich ITčkárov. Škola nie je úplne zbytočná - odporúčam prejsť prvými dvoma / troma rokmi: MATEMATIKA je to jediné, čo školy vedia informatikovi dať - dokonca aj ľudia, čo to učia nezvyknú byť takí nadutí ako "programátori od katedry". Analýza, diskrétka, algebra, numerika atď.

      O chvíľu (keď vymrú deti totality), už sa nebude tak pozerať na titul, ako na postavenie človeka pod menom na vizitke (takto je to v zahraničí).

      A ešte raz sa ...celý príspevok
      30.11.2007 11:59
       
    • Avatar peto >Nechcem tým urážať, ale školy neučia dobrým
      >spôsobom, nestíhajú reflektovať na potreby trhu a
      >sám teraz prímam absolventov, ktorí majú titul,
      >no je to úplne jedno!!!

      Suhlas najvacsi narast miezd maju Bakalari a nie Master level absolventi(vcera som to cital Bc. -9,8% rocny rast mieza Mgr./Ing. 2,25%)

      >Paralelnému programovaniu sa naučia pri prvom >projekte so skúsenejším programátorom - žiadne
      >semestre somarín!

      nie len paralelenemu kazdemu typu ...celý príspevok
      30.11.2007 12:58
       
    • Avatar Nostro +100!!! 30.11.2007 13:25  
    • Avatar lolko takze ak dnes neurobim zapoctovku a mna vyleju tak ma zobres ? :D som tretiak :D 30.11.2007 13:31  
    • Avatar peto k tymu len 2 veci

      Skola dostane rocne peniaze

      suma=pocet_studentov*normativ

      Normativ je suma urcena ministerstvom pre vsetky skoly rovakeh typu (VS,gymnazia, SOU...)
      a situacia je potom taka,ze mozeme zriadit Pomocne, pardon po novom Specialne vysoke skoly.

      deviatakov aj maturiantov je menej ako volnych miest pre prvakov na VS!!!(rok 2006)

      Stredné školy zháňajú žiakov, je ich málo

      18. marca 2006 0:00 Stredné školy majú v ponuke o ...celý príspevok
      30.11.2007 13:33
       
    • Avatar peto otzaka je z coho je to a ana akej skole...
      ak mas talent na kodovanie de facto ti je diplom z VS platny len ako toaletny papier...
      30.11.2007 14:14
       
    • Avatar Grglo hahahha, bez titulov to nikdy nepojde
      pre top pozicie to nie je o tituloch, ale pre vasinu to je dolezite

      za tituly mozete povazovat aj certifikaty
      30.11.2007 14:19
       
    • Avatar peto Vysokoškoláci by po získaní bakalárskeho titulu mali určitý čas pracovať a až potom nastúpiť na magisterské štúdium, myslí si minister školstva Ján Mikolaj. Šéfa rezortu inšpiroval tento systém v Spojených štátoch, kde je momentálne na pracovnej ceste.

      "Nie je potrebné, aby všetci (vysokoškoláci) mali päťročné štúdium," povedal dnes pre agentúru SITA Mikolaj. Myslí si, že treba prehodnotiť bakalárske študijné programy, keďže väčšina škôl rozdelila štúdium na dva stupne - bakalársky a magisterský ...celý príspevok
      30.11.2007 14:47
       
    • Avatar Tomas Demograficky vyvoj nie je priaznivy, ale model vyhanania mozgov zo skol, ktore odchytavaju zahranične firmy je dost socialisticky. Standfordska univerzita to ma vyriesene. Si dobry? Dame ti laboratoria, konzultacie s kapacitami. Ak uz si myslis, ze nemas kde rast, odid zo skoly, pomozeme ti zalozit firmu... chceme len nejake percento z nej. Uf, kolko percent potrebuje na chod skola, ak z jej utrob vzisli Google, Cisco Systems etc.???
      30.11.2007 14:54
       
    • Avatar Tomas On prave nehovoil o obycajnych "opickach", ak si si nevsimol. Ktora takato opicka zarobi viac ako 30.000 v cistom? A z takeho platu asi hypoteku nezaplati za par rokov. 30.11.2007 15:05  
    • Avatar peto je to Leland Stanford Junior University
      Stanford was founded by railroad magnate and California Governor Leland Stanford and his wife, Jane Stanford.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Stanford_University

      podobne aj Harvardova univerzita
      Harvard University (incorporated as The President and Fellows of Harvard College) is a private university in Cambridge, Massachusetts, USA and a member of the Ivy League.
      Initially referred to simply as "the new college", the institution was named ...celý príspevok
      30.11.2007 15:13
       
    • Avatar Uhlik neuveris, ale tri roky su fakt tak akurat ... ja som v tretiaku odisiel a myslim, ze to bolo prave vcas ;) ... 30.11.2007 19:35  
    • Avatar peto informatika je aj hardver nie len softver... 01.12.2007 09:27  
    • Avatar peto my mame C-cko na proceduralne programovanie, JAVA na OOP,lebo C++ sa neosvedcilo, a na systemove volania Unix-ove C. Keby bol cas a personalne kapacity robotici by mali mat aj LISP pre funkcionalne programovanie a Prolog pre logicke programovanie 01.12.2007 09:30  
    • Avatar peto ak chce a chodi za ucitelom dostane vychovu aj tohto typu, ale to su 2 z 60 v rocniku 01.12.2007 09:34  
    • Avatar Tomas Hm, tak z LISPu a FORTANu by boli studaci nadseny...

      Co sa tyka C ako vstupny jazyk do programovania, je celkom dobra volba. No niektore skoly zacinaju Javou!!! A na otazky typu to "static" co znamena sa odpoveda: Teraz to nepotrebujes vediet.

      Technika ma zasa problem s tym, ze sa ide posrat z open-source. Zadania pre Linux, kodenie Java, modelovanie UML znova nejaky fekal, databazy (MySQL a PostreSQL). Aspon ked som ja chodil...

      Potom pride clovek do praxe, o ASP nema ani ...celý príspevok
      01.12.2007 11:51
       
    • Avatar komofei Keby to, co ti vadi teraz a chces v informatike zrusit (fyzika, elektrotechnika,...) zrusili uz pred desiatimi rokmi, aby ucili buducich inzinierov len programovat, tak tu dnes nemame viacjadrove stroje a takyto vykon. Vdaka Bohu, ze to nezrusili. Lebo nie kazdy bude sediet za kompom a pisat nejaky soft, ale najde sa stale aspon 1 zo 100 promovanych kazdy rok, co zacne hutat nad hardverom, aby zvysni 99 softveristi mohli rychlejsie kompilovat a pisat kod. Vazim si hardveristov, ajked som tuhy softverista. 01.12.2007 13:26  
    • Avatar debko Dobre ale aj tak napokon vacsina hardveristov robi aplikacnych koderov a kodia ako neandertalci.
      Nie ze by boli hlupi, ale nikde sa to nenaucili.
      01.12.2007 15:19
       
    • Avatar peto HW-isti koduju lepsie ako ekonomovia,pravnici,hnojari, hotelieri

      Bohu zial, alebo Bohu vdaka koderov je neostatok a tak koduju aj ekonomovia po 14 dnovom kurze(FHI ich nieco nauci)
      02.12.2007 09:37
       
    • Avatar Richard ale ved to je v poriadku, nech sa to ucia taky ludia, ktorych to zaujima a maju eminentny zaujem o hardver, ale predpokladam ze 80 percent studentov nema, a ono ide aj o to co ta na tej fyzike a elektro ucia, keby to bolo aspon nieco co ti pomoze pochopit hardverove zalezitosti, ale tym asi dlhe vedenia nie su 03.12.2007 23:27  
    • Avatar Liero Ale ucitel je tu v prvom rade nato, aby studenta motivoval a nie ho znechucoval a odradzal. Vysvetlovanie uciva by malo byt az druhorade. 04.12.2007 11:53  
    • Avatar vrtak ja som ukoncil klasiku elektriku, programovanie boli dva semestre pascalu, nedavno som robil s matfyzakom co skoncil nejaky ten IT smer, podla skusenosti s nim chcem poprosit vyucujucich

      - nedovolte im pouzivat globalne premenne
      - nech funkcnost nakoduju iba jeden krat, nie v piatich procedurach / metodach to iste
      - nech okomentuju aspon parametre metod

      inak hadka ci java /c /pascal /basic je zbytocna, kazdy ma iny vkus a to svoje si najde
      04.12.2007 12:00
       
    • Avatar Roman Kanala Veru tak, len sa bráňte vedomostiam, budú z vás roboti pre KIA. Keď sa technológia o päť rokov zmení, budete ešte dobrí na zametanie. 05.12.2007 23:49  
    • Avatar killer no neviem aku prax mas presne na mysli :-D, ale neska aj na slovensku je dobrych 80% enterprise aplikacii postavenych na jave a open source technologie tam hraju tiez podstatnu ulohu. a toto su najlepsie platene joby dnes aj u nas, t.j. programovanie v j2ee, integracia systemov, bpm atd. pouzivaju sa hlavne java technologie od ibm, weblogic, oracle, sun atd. v tych microsoft technologiach si mozes tak maximalne bastlit nejake dvojvrstvove erp okienkove aplikacie v malickych firmickach :-D samozrejme to ...celý príspevok 06.12.2007 10:22  
    • Avatar Tresko My sme mali na vyske aj Prolog a dokonca sme museli v nom naprogramovat zapoctak. Nehovorim, ze sme z toho boli nadseni, ale myslim, ze v konecnom dosledku sme ziskali aj iny (nielen proceduralny) pohlad na vec a to sa moze niekedy hodit... 12.12.2007 06:14  
    • Avatar Vilio Som uspesnym absolventom odboru Pocitacove systemy a siete na FIIT (predtym FEI). Ak mam pravdu povedat, vybral som si to tento odbor skor ako cestu lahsieho odporu. Nakoniec som vsak bol stastny, pretoze ide podla mna o jedno z najzaujimavejsich zamerani na FIIT (pred 3 rokmi). Pretoze su tam profaci, ktory ozaj davaju tym veciam zmysel a ktory naozaj aj nieco naucia. Su to navyse pomerne zaujimave vedomosti na rozhrani hardware software. Samozrejme aj tam sa najdu minusy, ale urcite ich je malo. Presny ...celý príspevok 21.01.2008 15:05  
    •  
       
 

Najviac vás zaujalo

24 hodín

3 dni

týždeň

 
 

Ďalšie články z kategórie

TS: Toshiba pridáva 3D funkcie do notebookov Satellite A665 3D a Qosmio F60
Prevod 2D filmov na 3D a možnosť streamovať 3D obraz do 3D televízorov rozšíri zážitky zákazníkov... viac »
06.09.2010
 
TS: Sharp predstavuje prvý 3D televízor s Quattron technológiou na svete
Budúcnosť televízorov je trojrozmerná: po plochých obrazovkách a neskôr HDTV je najnovším trendom na trhu s televízormi 3DTV... viac »
06.09.2010
 
TS: Srdcom prezentácie spoločnosti Toshiba na veľtrhu IFA sú 3D technológie a Multi Screen Vision
Ucelená ponuka 3D prístrojov premení celý váš domov do 3D... viac »
06.09.2010
 
Pomocou lasera odpočuli dáta prenášané kvantovým systémom
Šifrovaný prenos dát uskutočňovaný pomocou kvantového systému, kde správa je zakódovaná do svetelného lúča pomocou dvoch kvantových stavov fotónov, je považovaný za veľmi ťažko prelomiteľný... viac »
06.09.2010
 
TS: Samsung predstavil na IFA 2010 novú víziu budúcnosti digitálneho spracovania obrazu
Frontálny útok na trh podľa Samsung: nové inovatívne modely fotoaparátov a videokamier... viac »
04.09.2010